תשתיות או לא להיות

מתכננים לבנות אתר חדש? יש כמה דברים שחשוב שתדעו לפני שאתם מתחילים לחשוב על לוגו וצבעים או איזה תוכן תציגו בו. מכירים את השילוש הקדוש של קידום אתרים? אז לא סתם הטכנולוגיה נמצאת בראש המשולש. הסיבה פשוטה: גם אם יהיה לכם אתר מושלם מבחינת תוכן וכל העולם ואחותו ידברו עליו בלי הפסקה, כולל קישורים ממונחים רלוונטיים – זה לא יעזור לכם אם האתר שלכם לא בנוי נכון מבחינה טכנולוגית. התשתית היא הכל. בלעדיה הבוטים של מנועי החיפוש עלולים שלא להגיע לאתר שלכם ובהתאם לא לאנדקס אותו בספרית האתרים הגדולה בעולם, אקא גוגל.

מצאתם מפתח והוא נתן לכם הצעה לבניית אתר בוורדפרס? מצוין. כבר עשיתם חצי דרך. חשבתם דווקא להתפנק על אתר wix או pagecloud רחמנא לצלן? תחשבו שוב. כל פלטפורמה שמאפשרת לכם לעצב אתרים בצורה עצמאית, לרבות הבילדר הוורדפרסי הישראלי החביב על רובנו – elementor – בהכרח גובה מחיר טכני, בראש ובראשונה במהירות הטעינה של האתר.

אז מה חשוב לזכור לפני שמתחילים לבנות אתר?

סביבת עבודה או חסימה דרך rtobots.txt

גם אם לא תגידו לאף אחד שאתם בתהליך של בניית אתר, יתכן והאתר שלכם כבר מאונדקס בגוגל כי הוא היה מה שנקרא parking page בעבר או שחברת האחסון שלכם מקשרת אליו. לא משנה מה הסיבה, אם האתר שלכם בתהליך בנייה – אין סיבה שגוגל יציג אותו באינדקס שלו. אנחנו בשום פנים ואופן לא נרצה להציג לעולם משהו לא שלם.
כדי למנוע אינדוקס של האתר בגוגל יש לחסום את מנועי החיפוש מלהגיע אליו.
כדי לעשות זאת יש לבנות את האתר בסביבת עבודה סגורה ו/או לחסום את הכניסה לבוטים דרך מה שנקרא קובץ robots.txt.

קובץ robots.txt הוא פרוטוקול המשמש להסתרה של דפים וחלקים באתר ממנועי חיפוש. הדבר נעשה ע״י הוספת מילה פשוטה האומרת Disallow ואחריה הדף או התיקייה שנרצה לחסום. במקרה של חסימת האתר כולו נכתוב בקובץ את שתי השורות הבאות:

* :User-agent
/ :Disallow

מה שהשורות הללו אומרות זה: ״הכניסה אסורה״ לבוטים של כל מנוע שהוא. ובמלים אחרות: לכו חפשו לכם אתר אחר. האתר הנוכחי עוד לא בשל להתאנדקס, תודה.
הערה חשובה!
לא לשכוח להסיר את השורה הזו ברגע שמשיקים את האתר 🙂

Yoast It Up

yoast הוא הפלאגין הנפוץ ביותר בכל מה שנוגע לקידום אתרים בוורדפרס. זה בערך הדבר הראשון שצריך לעשות אחרי שמתקינים אתר וורדפרס, שכן הוא מאפשר אופטימיזיה קלה של תגיות מטא, הוספת נתונים מובנים, מפת אתר xml וכן קובץ robots.txt שהוזכר כאן קודם לכן.
להתקנתו פשוט לכו ל״תוספים״ בוורדפרס ובצעו חיפוש עם המילה yoast.
בהמשך לסעיף הקודם, שימו לב כי בהגדרות של yoast ישנה אפשרות לחסום ממנועי החיפוש לאנדקס את האתר.


תמונות במשקל נמוך מ-100KB

פריקים של עיצוב ותמונות מופרעות בשלל צבעים ובאיכות גבוהה? זה מקסים ומרגש אבל זה יכול לפגוע משמעותית בביצועי האתר שלכם, הן מבחינת מהירות טעינה והן מבחינת התקדמות בתוצאות של מנועי החיפוש.
כיוון שכך מומלץ להעלות תמונות במשקלים נמוכים מ- 100kb ולשים לב כי לא מעלים תמונות גדולות מדי. לדוגמה, אם אתם משתמשים בתמונה ברזולוציה של 240*240 אין סיבה שתשתמשו בתמונה ברזולוציה של 1480*1480.


פחות זה יותר

כשזה נוגע לפיתוח אתר אולטימאטיבי למנועי חיפוש – פחות שווה יותר. זה אומר שככל שתחסכו בשימוש בסקריפטים, סליידים של תמונות, קבצי ג׳אווה סקריפט ושאר וידג׳טים, לרבות תוספים לוורדפרס (אם בוורדפרס עסקינן) – ככה האתר שלכם יהנה מביצועים גבוהים יותר.

חשבתם לשים וידיאו בעמוד הבית בגודל שמכסה חצי מהדף? תשאלו את עצמכם האם אתם באמת זקוקים לזה והאם הערך המוסף של אותו וידיאו שווה את המחיר של פגיעה בביצועים. בינינו? רוב המבקרים באתר יתרגשו מהוידיאו בפעם הראשונה אבל אחר כך הוא רק יפריע להם בעין.


https

עניין האבטחה כבר מזמן הנו חלק בלתי נפרד מדרישות הבסיס של כל אתר, בלי קשר למנועי חיפוש וקידום אתרים. עם זאת, ממש החודש יצא עדכון חדש בשם page experience כשאחד המדדים שלו הוא עד כמה האתר בטוח לשימוש, מה שמדגיש עד כמה פרוטוקול https הוא חובה של ממש.


Mobile First = מובייל במקום הראשון

מאז 2019 אינדקס החיפוש של גוגל ממוקד מובייל. עם יותר מ-200 מיליון מחפשים במובייל רק בארה״ב, וגם זה נתון שנכון לשנת 2020, זה אך הגיוני שהחיפוש יתבסס על מובייל בראש ובראשונה.
מה שזה אומר מבחינתכם הוא שעליכם לבנות את האתר שלכם תוך התחשבות בביצועים שלו קודם כל במובייל – מהירות טעינה, חוויית משתמש, תפריטי ניווט, גודל תמונות, רספונסיביות וכן הלאה.

היררכיה / מבנה אתר אופטימאלי

לפני שמתכננים אתר חובה לחשוב על סוג התוכן שיוצג בו (דפי שירות / דפי מאמרים בבלוג / קטעי וידיאו / אינפוגרפיקות / גלרית תמונות וכן הלאה) ובהתאם לכך לחשוב על האופן בו כל אחד מסוגי התכנים יוצג באתר.
היכולת להגיע לדפים או לחלקים החשובים באתר בלחיצת כפתור אחת (3 לחיצות זה המקסימום המומלץ) חשוב הן למבקרים באתר שלכם ובאותה מידה מקלים על בוטי הסריקה של מנועי החיפוש להבין את חשיבות התכנים באתר שלכם.
תוכן שניתן להגיע אליו בקליק אחד מעמוד הבית בהכרח יתפס כחשוב יותר, בדיוק כמו שתוכן שמקושר תדירות פנימית (וחיצונית) יחשב ככזה.

אחת הדרכים להקל על יוזרים ובוטים של מנועי חיפוש כאחד היא השימוש בתפריט פירורי לחם. דרך נוספת היא ליצור מפת אתר xmlית אבל הדבר הכי חשוב הוא תפריטי הניווט באתר (תפריט עליון או צדי או גם וגם, תלוי בהחלטות העיצובות והפונקציונליות שלכם) וקישורים פנימיים מתוך טקסטים או חלקים שונים באתר.

דוגמה לאתר שבנוי נכון עם תפריטי ניווט טובים ועמוד בית שהוא לגמרי הדלת לשאר האתר הוא האתר של hotjar.com
לצערי הוא לא עונה על הקריטריונים של מהירות טעינה אופטימאלית (סביבות 30 במובייל, 80 בדסקטופ) אבל מבחינת היררכיה הוא בהחלט דוגמה מצוינת.

תפריט הניווט הראשי (התפריט העליון), למשל, מציג בסך הכל 4 כפתורים ומסתיים בכפתור הנעה לפעולה. בנוסף, התפריט היורד (dropdown menu) בכל אחד מהכפתורים המובילים למידע נוסף, למשל תחת resources, לא כולל יותר מ-5 פריטים. העמסה בקישורים בתפריטי ניווט מפספסת את הרעיון של להקל על היוזר גם היא מאפשרת לו להגיע לכל דף באתר במהירות, מהסיבה הפשוטה שריבוי פרטים (כפתורים או לינקים) מעמיס על המבקר ולא פעם מונע ממנו לבצע את הפעולה שהיינו רוצים שיבצע.
הדרך הנכונה ״לפצות״ על כך היא יצירת תפריט תחתון מקיף יותר, בפוטר (ראו בהמשך).

בנוסף, בהמשך של עמוד הבית יש הסבר ברור על מה האתר, כולל אפשרות הרשמה מהירה:

גלרית אימג׳ים שמציגה את המוצר:

הצגה של מספר מקרי בוחן ולינק למקרים נוספים, למי שרוצה לקרוא פרטים נוספים ולהבין יותר לעומק את היכולת של המוצר לתרום לעסקים:

סליידר עדויות שאי אפשר להתעלם ממנו (עם 4 עדויות בלבד):

לוגואים של הפלטפורמות עמן hotjar עובד:

קריאה לפעולה מתוקה שגם ממנה קשה להתעלם:

ובסוף תפריט תחתון (פוטר) נקי וברור שמאפשר גישה לחלקים נוספים באתר

לסיום כנסו לאתר של hotjar מהמכשיר הסלולארי שלכם ותבינו איזו עבודה מעולה הם עשו בהתאמה של האתר למובייל מבחינת ידידותיות למשתמש:

הפוטר של hotjar במובייל

שימוש בנתונים מובנים (Structured Data)

אחת הדרכים לשפר את קריאות האתר היא לסמן את הדפים שלו בנתונים מובנים בהתאם לפונקציונליות שלהם.
למשל, דף מאמר יוגדר ככזה דרך שימוש בקוד הבא:

לפרטים מלאים לחצו על התמונה


יש לציין כי התוסף של yoast מאפשר הגדרת נתונים מובנים לכל מיני פונקציות, החל מהגדרת סוג הדף (דף אינטרנט / מאמר / דף שאלות ותשובות) וכלה במתן ציון למוצר או שירות, למשל דרך כוכבי דירוג.


כלי אנאליזה ומעקב (google analytics + search console)

לסיום, פתחו חשבון בגוגל אנאליטיקס ו-search console כדי שתוכלו לעקוב אחר התקדמות האתר במנועי חיפוש וכן לקבל מידע על המתרחש באתרכם. לפתיחת חשבון בגוגל אנאליטיקס עליכם להיות בעלי מייל מבית גוגל (Gmail).
לפתיחת חשבון ג׳ימייל: https://gmail.com
לפתיחת חשבון בגוגל אנאליטיקס: https://www.google.com/analytics
להוספת אתרכם לקונסולת החיפוש של גוגל: https://google.com/webmaster/tools