עיצוב חוויית משתמש מול קידום אתרים טכני

זוכרים את סדרת ה״אנשי שיווק מול אנשי פיתוח״ של SEMrush? באחד הפוסטים שלי סכמתי את הפרק שעסק בקידום אתרים טכני מול אופטימזיציה של תוכן. הפעם הגיע תורו של ה-UX/UI (חוויית משתמש ועיצוב חוויית משתמש) לעשות ראש בראש עם ההיבט הטכנולוגי של קידום אתרים.

באופן כללי, אני לא חושבת שיש מאבקי כוחות עם אף אחד מהצדדים כשזה מגיע לשיווק דיגיטלי וקידום אתרים. בסופו של יום המטרה של כולנו היא ליצור אתר שמדבר אל המשתמש ואל גוגל כאחד ועל כן כל העולמות אמורים לעבוד בהרמוניה, בין אם מדובר באנשי תוכן, טכנולוגיה, מעצבים וכן אנשי מיתוג ובוני לינקים.
עם זאת, אי אפשר להתעלם שלא פעם יש התנגשויות. אני חוששת שההתנגשויות האלו נובעות מעמדה טיפה׳לה קיצונית, לרוב של כל הצדדים. רובנו נוטים באופן טבעי להתבצר בעמדה שלנו ובעולם התוכן והידע שלנו ולראות בעולם תוכן אחר כאיום, בעיקר אם אין לנו יותר מדי ידע שקשור לעולם הזה.
כמה אנשי SEO שהם גם מפתחים או מעצבים אתם מכירים?
לרוב תיתקלו באנשי פיתוח ומעצבים שלמדו SEO על הדרך או איש קידום אתרים שלמד קצת html תוך כדי תנועה או התאהב לאחרונה ב-canva. אנשי מקצוע שיודעים גם וגם הם יצורים נדירים וכיוון שכך, מה שנותר הוא למצוא את אותם אנשים רחבי דעת שמסוגלים לגשר בין העולמות ולהוציא את המירב מכל אחד מהם.

בסטיאן גרים במצגת קצרצרה

הפרק המדובר נפתח גם הוא במצגת קצרה, הפעם של Bastian Grimm (ה-CEO וראש המחלקה האורגנית בPeak Ace AG). אני אצרף לכאן את השקופיות של המצגת כי הוא באמת רץ על הכל ממש מהר ואני לא מרגישה שהיה שם יותר מסיכום היסטורי של אבולוציה שכולנו מכירים.
אם לסכם את הכל בכמה משפטים:

פעם לגוגל היה UI שהיום עלול לעוור משתמשים

באותם ימים קידום אתרים התרכז יותר בכמות מאשר באיכות

באותה עת כשהיו מדברים על קידום אתרים דברו בעיקר על כמה חשוב שלזחלני המנועים יהיה קל לסרוק את האתר (html פשוט היה הקלף המנצח!), שחשוב לפרסם תוכן על בסיס יומי (הכמות גברה על האיכות) ושמעל לכל חייבים להשיג לינקים וכמה שיותר (גם כאן הכמות גברה על האיכות).

משולש קידום אתרים

מי בכלל חשב על חוויית משתמש או על העיצוב שלה???

יום אחד גוגל התחיל לדבר על ״שביעות רצון של משתמשים״

אבל מאז דברים השתנו. התחילו לדבר על שמישות, קריאות (readability) ואפילו ידידותיות להקלקה (click-friendliness).

במקביל גוגל התחיל לדבר על ״שביעות רצון של משתמשים״ (user satisfaction) ופרט את זה לרכיבים כדוגמת זמן שהייה באתר, שיעורי נטישה, bouncerate, שיעור הקלקה (CTR) וצפיות פר סשן (views per session).

ישנה ציפיה שאתר יטען תוך מקסימום 2-3 שניות

ציפיות המשתמש ברורות: הוא מצפה מהאתר שמולו להיטען תוך שתי שניות, גג שלוש, אחרת הוא הולך ״לרעות בשדה אחר״. על פי נילסן, 47% מהיוזרים מצפים לטעינת אתר בת 2 שניות גג בעוד 40% קצת יותר אדיבים ומוכנים לחכות עוד שניה אחת לפני שהם טורקים את הדלת ומקליקים על העכבר בסימן אחורה.

47% מהיוזרים מצפים שאתרים יטענו תוך 2 שניות גג

בינינו, הגענו למצב שביצועים = חוויית משתמש

היום מהירות דף היא כבר פקטור דירוג מוצהר

וגם גוגל כבר חושב ככה, ע״ע מהירות דף כפקטור דירוג מוצהר והעובדה שכרום 85 (כרגע כרום לאנדרואיד בלבד) מתייג דפים מהירים (fast page labelling).

אז אולי אין באמת סתירה בין חוויית משתמש וקידום אתרים?

נכון, כמקדמי אתרים (לפעמים) אנחנו עושים דברים בשביל מנועי חיפוש, אך מנועי החיפוש (כמעט תמיד) דורשים את הדברים הללו בגלל שהם למדו שזה מה שהיוזרים למעשה רוצים 🙂

ג׳ס וייס שמה את האנושי במרכז

עד כאן המצגת.
באופן ״מפתיע״ הסיכום סגר כי אין באמת מאבק בין שני התחומים, בדיוק כמו שנאמר בסשן של התוכן מול הטכנולוגיה. עם זאת, מה שהיה יפה בדיון שלאחרי המצגת הסתכם בפרסונה מופלאה בשם Jess Vice, חוקרת משתמשים מיוטה ששמה את האנושי במרכז.
היא דברה על כמה שחשוב לשאול שאלות כמו:
עד כמה האתר הזה עונה על הצורך שלי?
האם הוא משרת אותי או מנסה למכור לי משהו?
האם אלגוריתמים של מנועי חיפוש יכולים להבין תחושות, תגובה רגשית של יוזרים לאתר, בין אם זה לעיצוב או לתוכן שלו?

כבר לא צריך לשים את התוכן בראש הדף

על השאלה אודות התנגשות בין עולם ה-SEO ועולם ה-UX בעבודה עם לקוחות, ענתה שעם כל הכבוד לתוכן, אתר צריך תוכן אבל הוא כבר לא חייב להופיע בראש הדף. מנועי החיפוש ואנחנו חכמים יותר. יש לתת ליוזר את הדבר שבעקבותיו הוא הגיע לאתר שלנו ואם יש צורך בתוכן שמכוון יותר למנועי חיפוש ולרצון שלנו להיות מדורגים בהם גבוה, הרי שכבר אפשר להציב את התוכן בתחתית הדף או בצד.

חייבם לחקור, לחקור, לחקור

על האמירה כי היוזר לא באמת צריך לקרוא אל מול הצורך של SEO בתוכן אמרה שהיא תמיד הולכת לאנשי ה-SEO ודורשת מהם לחקור ולבדוק מה המשתמשים באת רוצים ומה אכן מופיע בראש התוצאות בגוגל. האם באמת תוכן בן 300 מילה יהיה אפקטיבי יותר מתוכן בן 150 מילים?
האם הצגת FAQ בדף רק מתוך שאיפה להופיע בתוצאות בגוגל כסניפט אכן תורמת להמרה של אותו דף תוכן?

עיצוב מונחה mobile first

כשזה מגיע לעיצוב אתר, מה שמנחה אותה הוא קודם כל המובייל. מבחינת ג׳ס קל יותר להרחיב טקסט מלצמצם אותו וכאמור המובייל הוא נכס מוגבל.
יותר מזה, אם מתחילים בתוכן מצומצם, קל יותר לבנות את ההיררכיה שלו בצורה נכונה.
למשל, אם אני כותבת סקירה על בר, ארצה להציג למשתמש קודם כל את המידע הכי שימושי לו, למשל כתובת הבר ושעות הפתיחה לו. אחר כך אפשר לדבר על התפריט ובסוף על השף.

לצערי היתה איזה סופה באזור מגוריה של ג׳ס מה שניטרל אותה מבחינת תקשורת אינטרנטית (עד כאן חויית משתמש ברשת כשאתה גר ביוטה!) כך שלא זכיתי לשמוע את כל מה שהיה לה להגיד אבל איך שהסשן הסתיים מיהרתי לחפש אותה בלינקדאין וביקשתי חברות , שאוכל להמשיך לעקוב אחריה בשוטף. ממליצה לכם גם: https://medium.com/@jessvice