תוכן או טכנולוגיה?

תוכן או טכנולוגיה? מה מביא לתוצאות הטובות והמשפיעות ביותר בהקשר של קידום אתרים למנועי חיפוש? ובינינו, האם באמת יש פה שאלה של מי נגד מי?
ברוח התקופה ובועת הקורונה שאני עדיין חיה בה, צפיתי היום בוובינר אונליין מבית SEMrush (אחת החברות המוכרות בעולם השיווק אונליין, המספקת כלי SEO מהשורה הראשונה) על הנושא הזה בדיוק.
לכל אנשי ה״אמלק״ שלא אוהבים להישאר במתח, או סתם חובבי תשובות קצרות, התשובה היא לא 🙂
כל השאר – הישארו אתי…

משתתפי הפאנל היו:
Viola Eva – מנחת הפאנל, אשת שיווק ותוכן
Jono Alderson – מפתח ואסטרטג דיגיטלי, Yoast
Rebekah Dunne – אשת תוכן, JellyBean
Rad Paluszak – אמן SEO טכני, Susu Digital

שיווק איכותי = תוכן מבוסס טכנולוגיה

הדיון נפתח במונולוג מהפנט של ג׳ונו אלדרסון (Yoast), שהוא לגמרי חיה כריזמתית, שעסק ביחסים שבין שני העולמות האלו, של תוכן וטכנולוגיה, בעולם החיפוש והאופטימיזציה. טענתו, ואני לגמרי מסכימה אתה, היא שאין פה שום מאבק כוחות אלא דווקא קיום מקביל הכולל אזור חפיפה משמעותי ושבדיוק שם, באזור החפיפה הזה, נמצאות הפעולות המנצחות שיביאו לאימפקט הגדול ביותר בקידומו של אתר.

אהבתי את הרעיון שלו שבגלל החפיפה הזו, יש להטיל ספק במבנה הארגוני של לא מעט חברות – אולי מחלקות התוכן והטכנולוגיה בארגונים צריכות לא רק לעבוד ביחד אלא להיות צוות אחד? זו נקודה מצוינת למחשבה ואני מקווה שארגונים ימהרו לאמץ את הרעיון הזה.

הוא ציין לטובה את הקדמה הטכנולוגית של אתרים וכלים ובו זמנית ההתמקדות באיכות של הדברים (מנועי החיפוש חוסכים לנו זמן בכך שהם מציגים לנו את המקורות הטובים ביותר מבחינת תוכן וטכנולוגיה) ונתן לא מעט דוגמאות לשילובים המוצלחים בין תוכן וטכנולוגיה, למשל השימוש ההולך וגובר בנתונים מובנים (structured data) שהם למעשה תוכן המוצג בצורה טכנית והמגמה ההולכת וגוברת של יצירת תכנים בצורה אוטומאטית וחכמה (תכנים מבוססי בינה מלאכותית, AI).

העתיד של מה שהוא קורא לו ״שיווק איכותי״ (quality marketing), שהוא למעשה שילוב בין תוכן לטכנולוגיה בקידום אתרים, יכלול אזורי חפיפה רבים, למשל תוכן עם פעילות ברשתות חברתיות, הודעות לעיתונות, עיצוב, חווית משתמש ותוכן מובנה.
הדיאגרמה הבאה מסכמת את זה די בפשטות:

בין השאלות השונות שהדיון של הארבעה עסק בהן אהבתי את הביקורת הלא סמויה על המציאות שגוגל כפה עלינו ולמעשה עיוות כשהמציא את חוק ה״נושא אחד פר דף תוכן״ (one page one topic) שהרי המציאות מורכבת בהרבה.

בין הטיפים הראויים שווה לציין:

קידום אתרי מסחר (Ecommerce SEO)

על פי Rad Pauluszak, קידום אתרי ecommerce מאפשר לדאוג פחות לכל הנושא של תוכן מקורי ובעיות דופליקציה, מהסיבה הפשוטה שגוגל עדין יותר עם אתרים מהסוג הזה (הוא ״מבין״ שקשה לבדל מאות או אלפים של מוצרים).
פירוש הדבר שאתרים רבים יכולים להעתיק את תיאור המוצר שלהם מאתר היצרן ועדיין להשיג מיקומים גבוהים בדפי התוצאות של גוגל.
בנוסף, מומלץ להתמקד בדפי קטגוריות כי יש להם פוטנציאל גבוה יותר לבידול תוכן והשגת תנועה בנפח משמעותי.
ג׳ונו, לעומתו, טען שמי שרוצה להצליח חייב ליצור תוכן איכותי, כזה העונה על כל השאלות האפשרויות, גם אם הוא יגיע לאורך של 5000 מילה.

קישורים פנימיים – עשה ואל תעשה

לסיכום

עולם קידום האתרים מאז ומתמיד נשען על מספר צלעות שתוכן וטכנולוגיה הן שתיים מהן. עם זאת, בשנים האחרונות מסתמנת סינרגיה עמוקה יותר בין השניים כך שניתן לומר כי נולד מושג חדש, מה שג׳ונו קורא לו ״שיווק איכותי״, וראוי לתת עליו את הדעת.