מחקר מילים

מחקר מילים הוא אחד מעמודי התווך של קידום אתרים במנועי חיפוש. הוא הדבר שעליו מתבססת אסטרטגית התוכן של האתר, אסטרטגית הלינקים וכן המבנה וההיררכיה הפנימית שלו.
מדובר בתהליך של בדיקות, חקירות וחיפושים שמטרתו לזהות את רשימת המילים שמחפשים בגוגל משתמשים בהן כדי למצוא שירות, מידע או מוצר כלשהו.

רוב האנשים ששואלים אותי מה אני עושה ומקבלים ״קידום אתרים״ כתשובה, ישר אומרים ״אה, זה כשמכניסים הרבה פעמים כל מיני מילים לאתר שלך ואז הוא מופיע בגוגל, נכון?״. אז זהו שזה לא ממש מדויק אבל זה בהחלט מתכתב עם העובדה שאחד מעמודי התווך שמנועי חיפוש, ובהם גוגל, נשענים עליהם הוא תוכן ותוכן, מה לעשות, זה אוסף של מילים.

איך עושים מחקר מילים טוב?

מחקר מילים טוב מתבסס על היכרות עם עולם התוכן של השירות או המוצר שהאתר שלנו עוסק בו, אך גם על כלים חיצוניים ובדיקות בתוצאות החיפוש של המנועים הרלוונטיים.

כמו שהאינפוגרפיקה המצורפת מסבירה, ניתן לבצע מחקר מילים מצוין בחמישה צעדים פשוטים שהם:
להוציא > לחפש > לחפור > למיין > לתעדף

נתחיל בגוגל

המטרה שלנו היא להופיע בגוגל (ועדיף במקומות הראשונים), נכון? אז זו גם נקודת הפתיחה שלנו.
נתחיל בלפתוח קובץ אקסל ולזרוק אליו את כל המילים שעולות לנו לראש בהקשר של עולם התוכן שלנו.
איך תדעו באילו מילים להשתמש? תתחילו במה שהבטן שלכם אומרת, או מה שישר קופץ לכם לראש כשאתם חושבים על התחום שלכם, ואז תבדקו מה קורה בגוגל.

סקירה של התוצאות בגוגל תעזור לכם להבין את התחרות ואת אופיה. תבדקו אם על המילים שהקלדתם עולים בתוצאות גם מונחים קשורים שיכולים לתת לכם השראה, שאלות נפוצות, סרטוני וידיאו ונתונים מובנים כאלו ואחרים.

גם ההשלמות האוטומאטיות של גוגל (ההשלמה המוצעת לכם ברגע שאתם מתחילים להקליד מילה או כמה מילים בתיבת החיפוש) יכולות לעזור לכם להבין מה אנשים מחפשים ומה ראוי להיכנס לרשימה הסופית של מילות המפתח שלכם.

נמשיך במתחרים

בנוסף, בדקו את האתרים שעולים ראשונים בתוצאות – כנסו עליהם ובדקו מה הם מציעים ברמת התוכן ובכלל והכי חשוב – באילו מילים הם משתמשים.

להוצאת מירב המילים הרלוונטיות של המתחרים שלכם, בלי להיעזר בכלים חיצוניים, אפשר פשוט לכתוב בגוגל site:mycompetitor.com (כאשר במקום mycompetitor.com יש להקליד את כתובת האתר של המתחרה כמובן) ואז לסרוק את הכותרות והתיאורים של דפי האתר השונים.

בחנו את המילים מהן הם מקשרים בין תכני האתר, שמות הקבצים של התמונות ושאר מדיה, כמו גם תגיות אלט, כפתורים בתפריט הניווט, תפריטי פירורי לחם ואף כתובות הדפים השונים.

נבחר כלי מחקר מילים ונתחיל לחפור

עד לשלב זה לא נזקקנו לכלי חיצוני, והאמת היא שבשביל לא מעט עסקים מחקר מילים שמגיע עד לשלב הזה יכול ליצור רשימה מספקת עד מעולה של מונחי מטרה עליהם נרצה שהאתר שלנו יופיע בתצאת החיפש הגוגל או כל מנוע אחר.

עם זאת, למקפידים ולמעמיקים, שווה לבחור כלי חיצוני לביצוע מחקר מילים כדי לקבל אומדן מספרי לרמת התחרות והקושי. הכלים הטובים באמת עולים כסף אבל לכולם או לרובם יש אופציה חינמית המוגבלת בזמן או ביכולות כך שאני ממליצה מאוד להשתמש בהם.

בכל מקרה, בשלב זה נבחר כלי אחד כדוגמת SEMrush או ahrefs, שניהם כלים מעולים לפרויקטים של SEO ושיווק בכלל, ונכניס אליו את המילים שמצאנו עד עכשיו ו/או את כתובות אתרי המתחרים שלנו.
הפעולות הללו יביאו לנו מילים רלוונטיות נוספות ו/או יאששו את רשימת המילים שכבר בנינו, אבל מה שהכי נפלא – נקבל אומדן להיקף חיפושים חודשים עבור כל מילה, השערה על כמות התנועה שמיקום כזה או אחר יכול להביא וכן את רמת הקושי להגיע מיקומים גבוהים עבור אותן מילים בתוצאות של מנועי החיפוש השונים.

SEMrush, אגב, בתוכנית הגורו, מאפשר גם לחקור תוכן של אתרים לפי נושאים, דבר שיכול לעזר מאוד באסטרטגית הקידום והתוכן.

נתקדם לשלב מיון מונחי המפתח

בשלב זה ניקח את כל המילים שמצאנו ונמיין לפי נפח חיפושים, אומדן תנועה וקושי דירוג ביחד עם כוונת משתמש גבוהה.
המטרה שלנו היא להגיע לרשימה הגיונית של 5 נושאים עיקריים או ״נושאי על״ שתחתם כמה עשרות מונחי מפתח.

מיון הרשימה לפי נפח חיפושים, אומד תנועה וקושי דירוג הוא קל, שכן רוב הכלים מספקים את המידע הזה. כוונת משתמש, לעומת זאת, הוא משהו שצריך לחשוב עליו קצת.

לדוגמה, אם האתר שלי עוסק בחתונות וכולל בתוכו ספקים של טבעות נישואין, האם יש לי סיכוי להתברג בתוצאות הראשונות על ״טבעות נישואין״ והאם מי שיחפש בגוגל ״טבעות נישואין״ יקבל באתר שלי את מה שחיפש?
אם תחפשו את צירוף המפתח ״טבעות נישואין״ בגוגל תקבלו את התשובה: הדף הראשון בגוגל מציג אתרים למכירת טבעות נישואין ואף לא אתר אחד המאגד תחתיו כמה חנויות או ספקים שכאלו, מה שאומר שכוונת המשתמש במונח הזה פחות רלוונטית לאתר התונות שלי.

נקנח בשלב התעדוף

בשלב זה נסתכל ברשימת הנושאים שלנו ונסדר אותם לפי סדר יורד של רמת קושי, מהקל לקשה, שכן המטרה שלנו היא להצליח להביא לאתר שלנו כמה שיותר תנועה רלוונטית וכמה שיותר מהר.

בנקודה זו לא נותר לנו אלא לעבור לתוכנית התוכן שלנו, אבל על זה ארחיב בפוסט נפרד 🙂