קידום אתרים ב-2013: Don’t be evil – be FRIENDLY!

אוטוטו חצי משנת 2013 מאחורינו ואני לא הייתי כאן למעלה משנה וחצי, כך שנראה לי שזה זמן טוב לעשות סקירה קצרה של תחום הקידום בארץ ובעולם.

כבר שנים מספידים את תחום ה-SEO. עד לא מזמן, אל מול כל מספיד שכזה הייתי מחייכת במובן של "על מה אתה מדבר" וממשיכה בשלי, אבל מאז זרמו הרבה מים ולא רק בירקון. זה לא שאני מזמינה את כולם לרקוד עכשיו על הגופה של מר "קידום אתרים", אבל אני בהחלט חושבת שקצצו לגרסתו הישנה והמוכרת לא מעט זרועות בשנים האחרונות.

לשמחתי מדובר בזרועות די נגועות שניתן לראות בהן כמיותרות. אני מדברת על הנטייה של לא מעט אנשי SEO ואחרים להספים(מלשון spam) את המרחב האונלייני בקישורים לא אפקטיביים, תגובות לא באמת אקטואליות בבלוגים, תכנים לא איכותיים ופרופילים מדומים במגוון אתרים חברתיים.

בעקבות רקיעות הרגליים של פינגווין ופנדה על מירב עדכוניהם וההתעקשות של גוגל לזהות את בעלי האתרים כבני אדם מן המניין ושאלו יפגינו את כישוריהם החברתיים – הפעולות האלו כבר לא יעילות כבעבר, מה שאומר שתחום הקידום חזר למקורות הטהורים שלו עם תוספת נחמדה של סוציאליות מבורכת.
אם לסכם במשפט אחד – גוגל דורש מבעלי אתרים אמינות ומהימנות גבוהות יותר וזה בהחלט משהו שאני אישית מוכנה למחוא עבורו כפיים ולא רק בידיים.
אני בעד בעלי אינטרס (בעלי עסקים, פוליטיקאים, אמנים וכן הלאה) שקופים, נראים, שמתקשרים עם הקהל / הלקוחות שלהם ומבינים שהכוח בצד הלקוח / הצרכן / המצביע.
למעשה גוגל יישר קו עם התמורה החברתית פוליטית בעולמות שמחוץ לאינטרנט והחזיר את הכוח לאדם הפשוט, אלא שבעוד שאצלנו עוד צועקים ברחובות "העם דורש צדק חברתי" – בגוגל כבר יצרו צדק שכזה.

אז מה צריך לעשות היום בעל אתר שרוצה להופיע גבוה בתוצאות החיפוש?

קודם כל הוא צריך "לרפרז" את השאלה. השאלה היא לא "איך האתר שלי יגיע למיקום גבוה בתוצאות החיפוש", השאלה היא "איך האתר שלי יגיע למקום גבוה בעיני קהל המטרה שלי ואיך אני דואג שגוגל (ומנועים אחרים) יבחין בכך?"

אז ככה, האתר שלך ואתה חייבים להפגין בראש ובראשונה ידידותיות – למשתמש ולמנועי החיפוש כאשר החלק של המשתמש גולש גם לאתרים נוספים ברשת ולשירותיות בכלל.

אתר ידידותי למשתמש

אתר ידידותי למשתמש הוא אתר הכולל בתוכו תוכן מקורי, ייחודי, המעניק ערך מוסף לקוראיו ושהגישה אליו קלה וברורה. גישה קלה קשורה במהירות טעינה גבוהה (דפי האתר והתוכן המופיע בו, לרבות תמונות וקטעי וידיאו, מוצגים למשתמש במהירות) וכן בארכיטקטורת אתר ברורה:
א. תפריט ניווט פשוט ובהיר כולל תפריטי breadcrumbs המראים לגולש את מיקומו ואת קטגוריות התוכן הקשורות למיקום זה.
homepage > main category > sub category > article
ב. קישורים טקסטואליים מועילים המפנים את הקורא לדפים נוספים באתר המספקים מידע נוסף או הבהרה ואשר קל לזהותם ככאלו (קישור טקסטואלי בדרך כלל מוצג עם קו תחתון ובצבע כחול בטרם היוזר לחץ עליו).
ג. נגישות גבוהה לדפי התמיכה ויצירת הקשר באתר (במרחק הקלקה אחת מעמוד הבית או כל דף אחר באתר) כמו גם למפת האתר.
ד. תיבת חיפוש (בהנחה ומדובר באתר גדול עם הרבה דפי תוכן).

בנוסף, יש להשתמש באימג'ים באיכות גבוהה, להשתדל לשבור את התוכן לפסקאות תוך שימוש בכותרות משנה וכמובן לעשות שימוש בפונט ברור (סוג וגודל פונט על גבי רקע מתאים).
חשוב להציע למשתמשים דרכים לשיתוף התכנים באתר, ע"ע דרך כפתור לייק (like) של פייסבוק, טוויטר או הפלוס המוכר של גוגל פלוס.
אם יש לך דף עסק בפייסבוק, טוויטר, יוטיוב, גוגל פלוס, לינקדאין, פינטרסט או כל אתר חברתי אחר – הצג את הכפתורים החברתיים הרלוונטיים באתר (בעמוד הבית או בכל הדפים, כחלק מטמפלט האתר) כולל קישור לדף הרלוונטי באותו אתר חברתי. אל תיתן למבקרים באתרך לחפש אחריך. אנחנו מנסים להיות פה חברותיים, נכון?

ועכשיו לחלק של מנועי החיפוש
אתר ידידותי למנועי חיפוש הוא בראש ובראשונה אתר שהתוכן שלו קריא לרובוטי הסריקה של המנועים השונים.
זה אומר ש:
* קוד האתר שלך צריך להיות נקי (= כמה שפחות קוד מיותר)
* קובצי פלאש ווידיאו מאומבדים ומגובים בתוכן שהרובוט מצליח לזהות
* אימג'ים מלווים בתגיות אלט תיאוריות
* אין לך תוכן כפול באתר (ואם כן אז הוא מטופל בתגית קאנוניקאל / הפניית 301 / תגית מטא רובוט noindex)
* לדפים החשובים באתר יש כותרת חיצונית (title) ותיאור (description) יחודיים
* ארכיטקטורת האתר שלך נהנית מהיררכיה ברורה כאשר כל דף אתר נהנה לפחות מקישור טקסטואלי אחד.
* יש מפת אתר ליוזרים (אם היא ארוכה – פצל אותה לכמה מפות אתר) ולמנועי חיפוש (מפת אתר XML'ית).
* הקישורים באתר תקינים (אין קישורים שבורים).
* כתובות הדפים באתר קצרות, תיאוריות (מונחי מפתח) ועם מינימום פרמטרים.
* יש קובץ robotx.txt המורה לרובוטי הסריקה של המנועים מה הם יכולים לסרוק ומה לא. בהקשר הזה כדאי למנוע סריקה של קישורים ממודעות כמו גוגל אדסנס.
* האתר נראה טוב ונגיש בכל הדפדפנים הקיימים.
* לאתר יש גרסת מובייל תקינה הנראית כראוי במכשירים השונים, בעיקר אייפון ואנדרואיד.
* תכני האתר קשורים בכותבי תוכן מוכרים המזוהים דרך תגית rel=author ופרופיל גוגל פלוס פעיל.

הערה חשובה!
חשוב שכל מה שקשור לתוכן האתר לא יהיה מכוון קידום, הווה אומר – השימוש במונחי מפתח צריך להיות טבעי. זה בסדר גמור לקשר לדף אתר אחר מהמלים "לחץ כאן" או "קרא פה" ושאר וורסיות. אם דף התוכן עוסק בנושא מסוים ויש לו כותרת חיצונית ראויה – מנועי החיפוש יבינו את הקישור ויתנו קרדיט למונחי המפתח הרלוונטיים לאותו תוכן גם אם לא כל הקישורים לדף הזה יהיו מאותן מלים / מונחי מפתח.
כנ"ל לגבי תגיות אלט או כותרות חיצוניות החוזרות על עצמן מבחינת שימוש במונחי מפתח.
במשפט אחד – עדיף לא להראות למנועי החיפוש שאתם חפצים ביקרם. תנו להם להבין שאתם יודעים מה טוב להם ועדיין אתם לא מתאמצים לזכות באהדתם.
המטרה שלכם היא למשוך כמה שיותר גולשים לאתר ולהפוך אותם למשתמשים קבועים. ברגע שתשיגו את זה גם מנועי החיפוש יעמדו לצדכם.

בענייני ולידציה של אתר בעיני גוגל, כדאי מאוד לקרוא את ההנחיות של גוגל לוובמאסטרים ולמלא אחריהן.

החברתיות שמעבר
עד כאן נגענו בנושאים די ברורים מאליהם שידועים מזה שנים. ואם כך, מה חדש בכל הסיפור הזה?
מוביליות, לוקאליות וסוציאליות.

אחד הביטויים של ידידותיות למשתמש קשורה בהיבט הטכנולוגי של עולמנו. יותר ויותר אנשים גולשים היום דרך מכשיר הסלולארי שברשותם. כיוון שכך בעל אתר חייבת ליצור גרסת מובייל לאתר שלו ואם הדבר רלוונטי אז גם ליצור אפליקציה סלולארית לשירות המסופק על ידו.
מציאות זו מתקשרת לחיפוש לוקאלי שכן חיפוש בסלולארי הוא לרוב תלוי מיקום. מצב זה יוצר להכרח לקדם את העסק גם במובן הזה, הווה אומר לציין את כתובת העסק באתר (לרוב בתחתית, ב-footer) ובכותרת החיצונית של דפים רלוונטיים (למשל דף אודות או דף יצירת קשר), להירשם לאינדקסים מקומיים לרבות Google Places, דפי זהב ושאר אתרי ביקורת מבוססי מקום כמו Merchant Circle, לפרסם במובייל (ראה AdMob מבית גוגל לפרסום אפליקציות) וכן הלאה.

בנוסף, הדרישה של גוגל (ובעתיד סביר להניח שגם מנועים אחרים) ל"חברותיות" מחייבת את בעלי העסקים לפעול למען ניקיון המוניטין שלהם.
פתיחת דפי עסק באתרים חברתיים וניהולם היא כבר לא עניין נפרד מקידום האתר במנועים. אתר שנהנה מפעילות ערה אך גם זוכה לעלות בשיחות שונות ברשת, למשל בגוגל פלוס או טוויטר, נתפס בעיני גוגל כאתר ראוי יותר מכזה שלא זוכה לתגובות ושאף אחד לא מדבר עליו.
מנגד, אם האתר שלך יזכה בעיקר בביקורות שליליות – סביר מאוד להניח שהוא לא ימשיך לעלות בתוצאות הראשונות בגוגל, כשמי שיתפוס את המקומות הללו יהיו אתרי ביקורות למיניהם, פורומים וכדומה.

כיוון שכך כל בעל עסק או אתר חייב להעניק שירותיות ברמה גבוהה במיוחד, הן מעל דפי האתר שלו והן בעולם שמחוצה לו, ואף לעודד את לקוחותיו המרוצים לבטא את אותה שביעות רצון ברשת.

אם לסכם רשימת מכולת קצרצרה של מה כדאי לעשות:
1. יש לפתוח דף עסק בכל אתר חברתי רלוונטי לעסק / לאתר ולתחזק אותו באופן שוטף הן ברמת התכנים והן ברמת התגובתיות לפניות מצד המשתמשים. אם אין לך משאבים לניהול שוטף של דף עסק כזה או אחר – אל תפתח אותו. דף עסק לא פעיל ברשת חברתית גרוע יותר מהעדרו של דף כזה.
2. יש לייחס את תכני האתר לכותב מזוהה בעל פרופיל גוגל פלוס פעיל ע"י שימוש בתגית rel=author. הדבר מוסיף לאמינות התכנים באתרך אך גם תורם לבולטות של התוכן שלך בתוצאות החיפוש.
3. יש להעניק שירות כמה שיותר טוב. אם עדיין נפל בגורלך להתעסק עם לקוח לא מרוצה שלא מפסיק להכפישך ברשת, כדאי מאוד להגיב לו באותן פלטפורמות ולפתור את הבעיה בהקדם האפשרי. רצוי ביותר, עם תום הפרשה, לצאת בהצהרה ברורה על סיומה המוצלח ולבקש מהמתלונן לגבות את אותו סיום בכמה מלים טובות מצדו.
4. יש לבצע בקרת מוניטין באופן שוטף – לאתר את השיחות האונלייניות בהן העסק שלך מופיע ובמקרה וישנן גם ביקורות שליליות, לרדת לעובי הקורה של כל אחת מהן ולטפל בהן.
הכי חשוב – אין להשאיר ביקורת שלילית ללא תגובה. תראה לעולם (ולקוראים / הלקוחות הפוטנציאליים שלך) שאתה זמין ולגמרי שם בשבילם.

איך הולך הסלוגן של גוגל – Don’t be evil?
תרשו לי להוסיף לזה משהו קטן בסוף:
Don’t be evil – be FRIENDLY!

about the author

I'm Roni Calvo Bar Oz – a curious SEO specialist with over two decades of experience in optimizing B2B websites across highly competitive sectors.

I'm passionate about both technical SEO and content strategy, people who ask the right questions. my kids, my spouse and the present moment.

more articles

קוד אתר ונפלאותיו

הפוסט הנוכחי יעסוק בכל הדברים הנפלאים שניתן למצוא בקוד של אתר, בין אם זה אתר שאתם עומדים לקדם ובין אם זה אתר של מתחרה שאתם

ספינקון ישראל 2011

אתמול הספינקון בא לארץ בפעם השלישית, אך לצערי ללא בשורה גדולה כאשר ההרגשה הבסיסית היתה כי מממני הכנס באו בעיקר כדי לקדם את מרכולתם. אז